“Straks mogen we helemaal niets meer eten”

“Straks mogen we helemaal niets meer eten”

Een veel gehoorde uitspraak, een wanhopige kreet na alle berichtgeving in de media van de afgelopen maanden. Het ene advies na het andere verbod vliegt ons om de oren. Waarom wordt er nu ineens gezegd dat het niet goed voor je is terwijl we het al jaren met z’n allen eten en drinken? En wat kun je nu eigenlijk nog wel eten?

Feit is dat er steeds meer en grondiger onderzoek naar de gevolgen van bepaalde voedingsmiddelen wordt gedaan. Daaruit komt bijvoorbeeld dat het eten van rood en bewerkt vlees niet gezond is. De wetenschap heeft nu pas een goed beeld van wat een overmatige consumptie van worstjes, hamburgers en salami met ons lichaam doet. Het is de taak van de overheid hier toezicht op te houden en ons voor te lichten (oa via het voedingscentrum). Net als vruchtensappen, dit blijkt toch niet zo gezond te zijn als we dachten. Dit komt niet uit de lucht vallen, er wordt gewoon steeds meer en beter onderzocht wat de gevolgen zijn van ongezonde voeding en vooral in het kader van preventie is het belangrijk mensen goed voor te lichten over deze gevolgen. Het is toch immers slimmer ziekten te voorkomen in plaats van ze te genezen?

Hier een toelichting.

Rood en bewerkt vlees eten kan het risico op darmkanker verhogen. Met rood vlees wordt niet alleen een biefstukje bedoelt maar alle vleessoorten die rood van kleur zijn als ze rauw zijn, zoals rundvlees, varkensvlees en lamsvlees. Meer dan 500 gram per week verhoogt het risico op darmkanker aanzienlijk, door de stof die het vlees zijn rode kleur geeft, deze kan de darmwand beschadigen.

Bewerkt vlees is vlees dat is geconserveerd door het te roken, te drogen, te zouten of door er conserveringsmiddelen aan toe te voegen zoals ham, salami, bacon, rookworst en knakworst. Ook dit bewerkte vlees verhoogt het risico op kanker aanzienlijk. Door conserveren op bovenstaande manieren kunnen kankerverwekkende stoffen ontstaan.

bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Wat kan ik dan nog wel eten?
– Kies voor gevogelte, vis of een vegetarisch alternatief bij een maaltijd
– Kies voor andere producten op brood zoals kaas, een spread, pindakaas of bijvoorbeeld hummus, avocado of wat rauwkost

Vruchtensappen zijn net zo ongezond als frisdranken. Ze bevatten net zo veel calorieën en bijna alle vitaminen gaan verloren bij het persen. Ze bevatten veel suiker (fructose) en kunnen zo bijdragen aan een te hoge energie-inname. Sap uit concentraat (bijvoorbeeld Appelsientje) wil zeggen dat het water eruit is gehaald en later weer toegevoegd. Dit maakt het makkelijker om het sap te vervoeren. Koelverse sappen kunnen zowel afkomstig zijn van concentraat als vers sap. Het verschil is dat koelvers sap niet is gepasteuriseerd om het langer houdbaar te maken.

bron: voedingscentrum en KU Leuven

Wat kan ik dan nog wel drinken?

Als je graag vruchtensap drinkt kun je het fruit beter in een blender doen en wat water toevoegen. Zo behoud je enigszins de vezels en voedingswaarde. Maar het allerbeste is om gewoon 2x per dag een lekker stuk fruit te eten.

Hoe zit het dan met alcohol? Onlangs zijn de richtlijnen naar beneden bijgesteld naar maximaal 1 glas alcohol voor vrouwen en 2 glazen per dag voor mannen omdat uit onderzoek is gebleken dat ook regelmatig gebruik van kleine hoeveelheden alcohol kan leiden tot schade aan de gezondheid. Meer dan 1 glas per dag levert bij vrouwen al gezondheidsrisico’s op, zoals een verhoogd risico op borstkanker.

Alcohol is direct giftig voor het lichaam, deze zal zo snel mogelijk proberen de schadelijke stof te elimineren. (dit is tegelijk ook het ‘gezonde’ element aan alcohol, het lichaam gaat lichaamseigen antioxidanten aanmaken en wordt zo sterker). Alcohol kan leverschade veroorzaken (bij overmatig gebruik), maar is ook kankerverwekkend omdat de stof acetylaldehyde (de stof waarin het lichaam alcohol omzet) in darmen lastig kan worden verwerkt.

Daarnaast is het verslavend (sterker dan heroine!), slecht voor je nachtrust en concentratie en zorgt het drinken van alcohol er vaak voor dat je ongezonder eet (let er maar eens op, stukjes kaas erbij, of snacken na een avond stappen).

Zijn er nog voordelen aan het drinken van alcohol?

Matig alcoholgebruik kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen. Alcohol zorgt voor een betere functie van het binnenlaagje van hart, bloedvaten en lymfevaten. Hierdoor kunnen bloedvaten wijder worden en kan de bloeddruk gereguleerd worden. Hierin is de dosis wel van belang, want grote hoeveelheden alcohol hebben juist een negatief effect op dit binnenlaagje.

Daarnaast kan alcohol voorkomen dat bloedvetten oxideren, wat een belangrijke factor is in het ontstaan van hart- en vaatziekten.

bron: richtlijnen goede voeding 2015, gezondheidsraad

Er valt dus nog genoeg gezonds te kiezen en uitspraken als “dood gaan we allemaal” houden geen stand. We hebben immers maar 1 lichaam en hoe fijn zou het zijn als we door het maken van bewustere keuzes langer gezond kunnen blijven?