De Oktober Healthy Foodie Challenge zit erop!

De Oktober Healthy Foodie Challenge zit erop!

Met 8 deelnemers begonnen we 1 oktober met de Oktober Healthy Foodie Challenge, een maand lang zo gezond mogelijk eten om de gezellige zomer met alle daarbij behorende verleidingen definitief achter ons te laten.

De zomer eist bij mij altijd z’n tol. Drankjes na elke zonnige dag, vette barbecue’s en weinig sport en beweging (te warm, pfff). Gedurende de maand september begint het mij allemaal tegen te staan en verlang ik naar meer energie en een grote schoonmaak voor mijn lijf. Vorig jaar voerde ik voor mijzelf al een gezonde eetmaand in en dit beviel mij zo goed dat ik besloot het dit jaar weer te doen en meer mensen te inspireren.  Iedereen die dit jaar meedeed aan de challenge deed dit om zijn of haar eigen redenen. Zo wilde de één van wat extra zomerkilo’s af, de ander wilde vooral eens ervaren hoe het voelt om een maand geen suiker te eten. Inmiddels zit de maand erop, tijd om de balans op te maken!

  • Gezamenlijk zijn we zo’n 10 kilo kwijt, de één iets meer dan de ander! En dat door een maand supergezond te eten, niet eens door een dieet. Oppassen voor 2 magere deelnemers die geen gewichtsverlies nodig hadden, zij moesten extra letten op het meer eten van gezonde vetten zoals volle kwark, avocado’s, noten en vette vis.
  • Over het algemeen had iedereen meer energie en voelde zich beter. We hadden minder last van bloedsuikerschommelingen en minder snel honger.
  • De meesten voelden zich veel helderder, fris en opgewekt in het hoofd.
  • Leuk bijkomende effect bleek creativiteit in de keuken! Als je probeert oude denkpatronen als ‘aardappelen, groeten en vlees’ los te laten en in plaats daarvan gaat denken in ‘groenten’ moet je op zoek naar nieuwe recepten. Tijdens deze zoektocht doe je allerlei ideeën op, vind je nieuwe artikelen in de supermarkt en loop je tegen allerlei interessante alternatieven aan.
  • Het eetpatroon gedurende oktober bevatte geen alcohol en geen suiker. Dit bleek voor ons allemaal best een uitdaging en ook wat iedereen het meeste miste. Vooral bij sociale gelegenheden was het moeilijk geen wijntje of biertje te drinken en onder ‘sociale druk’ van collega’s/vrienden (“ah, eentje kan toch wel”) bezweken we toch bijna allemaal een keer gedurende de maand. Het niet eten van suiker bleek iets eenvoudiger en maakte ons ook weer creatiever door het vervangen van suiker in recepten door bijvoorbeeld dadels of bananen.
  • Het bleek voor de meesten samen makkelijker vol te houden en dan met name als je samen woont. Je kan elkaar motiveren, je doet samen boodschappen en je kan de ander helpen als hij of zij het lastig heeft.

Wat is dan ook alweer dat gezonde eetpatroon waar wij ons afgelopen maand aan gehouden hebben?

  • Eet minstens 250 gram groenten per dag, meer mag altijd
  • Eet minstens 2 stuks fruit per dag
  • Vervang roomboter en harde vetten door zachte margarine en vloeibare plantaardige olie
  • Vervang wit brood, witte pasta en rijst door 100% volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • Als je geen zuivel eet of drinkt vervang dit dan door sojaproducten, noten, zaden, gevogelte en eieren (en kies voor suikervrij)
  • Drink zo weinig mogelijk alcohol
  • Drink geen frisdranken en sappen, maar vooral water en thee
  • Gebruik minder zout
  • Eet zo min mogelijk rood en bewerkt vlees
  • Vis, gevogelte, eieren en peulvruchten zijn een gezonde keuze
  • Gebruik zo weinig mogelijk suiker
  • Eet zo min mogelijk bewerkte voeding

 

Voor mij was deze maand weer geslaagd, ik voel mij fitter en gezonder dan een maand geleden. Mede omdat ik ook weer vaker ben gaan sporten en omdat ik door onze nieuwe hond weer veel vaker naar buiten ‘moet’ voor een stevige wandeling. Ik vind het fijn om weer even te ‘resetten’ en weer te voelen hoe het voelt als je je lichaam echt geeft wat het nodig heeft. De meeste moeite had ik op sociale momenten, het geldt toch echt voor mij, een biertje of een wijntje vind ik gewoon gezellig (en lekker). En chocola heb ik gemist, hoewel ik dit in wat gezonde recepten hier en daar heb verwerkt voor de smaak (rauwe cacaopoeder). Ook ik ben wat kilo’s kwijt en dit vind ik mooi meegenomen. Wie weet organiseer ik in het voorjaar weer een healthy foodie challenge, bijvoorbeeld om in bikini shape te komen!