Hoe eet ik dan gezond?

Hoe eet ik dan gezond?

Een beladen onderwerp deze week dat eigenlijk alleen nog maar meer vragen oproept. Maar eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld. Op basis van wat de wetenschap nu weet verstaan we het volgende onder gezonde voeding:

Gezonde voeding bestaat uit genoeg groenten, fruit, volkorengranen, noten, peulvruchten, vloeibare oliƫn, (plantaardige) melkproducten, gevogelte en vis. In een gezond eetpatroon past weinig rood vlees, geen bewerkt vlees, harde vetten, zout, dranken en producten met suiker en weinig (liever geen) alcohol.

  • Eet minstens 250 gram groenten per dag, meer mag altijd
  • Eet minstens 2 stuks fruit per dag
  • Vervang roomboter en harde vetten door zachte margarine en vloeibare plantaardige olie
  • Vervang wit brood, witte pasta en rijst door 100% volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst
  • Als je geen zuivel eet of drinkt vervang dit dan door sojaproducten, noten, zaden, gevogelte en eieren (en kies voor suikervrij)
  • Drink zo weinig mogelijk alcohol
  • Drink geen frisdranken en sappen, maar vooral water en thee
  • Gebruik minder zout
  • Eet zo min mogelijk rood en bewerkt vlees
  • Vis, gevogelte, eieren en peulvruchten zijn een gezonde keuze
  • Gebruik zo weinig mogelijk suiker
  • Eet zo min mogelijk bewerkte voeding (alles wat in een verpakking zit en niet rechtstreeks uit de natuur komt)

Hoe je dit het beste kunt toepassen kun je lezen in mijn andere blogs op mijn website. Hier lees je bijvoorbeeld ook hoe je minder gezonde producten kunt vervangen door een gezondere variant. Ben je op zoek naar een persoonlijk voedingsadvies op maat kan dit natuurlijk ook. Bij werkwijze op vind je meer informatie.