Groenten

Groenten

Iedereen weet dat groenten gezond voor je zijn, ze zitten namelijk boordevol vitaminen, mineralen en vezels. Als je veel groenten eet verlaag je je risico op verschillende ziektes aanzienlijk. Maar we eten per dag veel te weinig groenten, gemiddeld slechts 120 gram per dag terwijl dit meer dan 250 gram zou moeten zijn! 5% van de Nederlanders eet voldoende groenten. Probeer dus meer groenten te eten gedurende de dag, dit kun je bijvoorbeeld op de volgende manieren doen:

  • Eet een salade als lunch in plaats van boterhammen. Om er een volwaardige salade van te maken kun je er linzen, quinoa of volkorenpasta aan toevoegen. Met wat noten en zaden, een eitje of misschien vis is de lunch ineens een heel gezond maaltijd
  • Maak zelf soep (broccoli, courgette, pompoen, tomaat enz.) Dit kun je de volgende dag ook meenemen naar je werk
  • Neem groenten mee als tussendoortje; mini-tomaatjes, sojaboontjes, paprika, komkommer of radijsjes
  • Als je toch boterhammen eet tijdens de lunch beleg ze dan met groentespreads (hummus, erwtenspread, baba ganoush) of leg op je plakje kaas dikke plakken komkommer, tomaat en avocado
  • Heb je trek in iets lekkers aan het einde van de middag? Dip dan wat stukjes komkommer, bleekselderij, wortel en paprika in hummus of een yoghurtdip
  • Vervang pasta bij de avondmaaltijd door courgettepasta (courgetti) of linzenpasta. Vervang je aardappel door een zoete aardappel of maak puree van bijvoorbeeld bloemkool of pastinaak

Er zit geen verzadigd vet in groenten, ze bevatten weinig zout en nauwelijks calorieën, één en al gezondheidswinst! Varieer in soort en kleur, zo weet je dat je van alles genoeg binnen krijgt.