Gefermenteerd, gezond?

Gefermenteerd, gezond?

Ik drink af en toe een glaasje Kefir, dit is namelijk enorm gezond wordt beweerd. Maar wat is Kefir en waarom is dat dan zo gezond voor je?

Kefir is gefermenteerde (rauwe) melk door het toevoegen van melkkefirkorrels. Hierdoor wordt de melk licht probiotisch en heel licht alcoholisch. Melkkefir bevat gisten en rechtsdraaiende melkzuurbacteriën die gezond zijn voor de darmen. Het is het licht verteerbaar en lactose wordt in het fermentatieproces afgebroken. De bacteriën (de korrels) zetten de lactose om in zuur, lucht en een minieme hoeveelheid alcohol.

Net als Kefir zijn alle gefermenteerde voedingsmiddelen heel gezond voor je darmen. Dit zijn bijvoorbeeld zuurkool, yoghurt, kimchi (Koreaanse koolsalade) en augurken. Helaas is het wel zo dat veel supermarkt voedingsmiddelen worden gepasteuriseerd om zo het risico op ziekteverwekkers te voorkomen. In dat geval zitten er geen gezondheidsvoordelen meer aan. Zelf fermenteren of goed het etiket lezen biedt dan uitkomst.

Wat is fermenteren?

Fermentatie is een proces waarbij micro-organismen, zoals bacteriën, schimmels en gisten, worden gebruikt om een voedingsmiddel te maken. Door warmte en vocht gaan de micro-organismen groeien, waarbij ze enzymen aanmaken die bepaalde voedingsstoffen (zoals koolhydraten en eiwitten) afbreken en de smaak, geur, uiterlijk, verteerbaarheid en houdbaarheid van het product veranderen. Aan bijvoorbeeld yoghurt, zuurkool en kefir, worden de micro-organismen bewust toegevoegd zodat fermentatie plaats gaat vinden.

Waarom is gefermenteerd gezond?

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn rijk aan probiotische culturen. Deze probiotische culturen ondersteunen de ‘goede’ bacteriën in je darmen en zijn daardoor een effectief middel om je darmflora in balans te houden. Daarnaast zijn ze rijk aan antioxidanten, verlagen het risico op bepaalde vormen van kanker, bieden bescherming tegen infecties en bevatten weinig calorieën.

Een gezonde darmflora is heel erg belangrijk, omdat de opname van voedingsstoffen in je darmen begint. Je darmen liggen aan de basis van een balans of disbalans in je hormoonhuishouding, een sterk of een zwak immuunsysteem, een versnelde veroudering of juist verjonging van je lichaam.

Je darmflora is in balans als je ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën in je darmen in een gezond evenwicht met elkaar zijn.

Goede bacteriën hebben een aantal belangrijke functies, zoals:

  • Ze houden de ‘slechte bacteriën’ op afstand
  • Ze ondersteunen het immuunsysteem, zowel in je darmen als in het algemeen
  • Ze beschermen tegen allergieën
  • Ze verteren en absorberen bepaalde koolhydraten

Alle reden dus om wat vaker gefermenteerde voedingsmiddelen te eten. Ik maak kefir niet zelf, dat vind ik veel teveel gedoe. Ik koop Kefir gewoon bij (de grote) Albert Heijn en voeg hier zelf limoenrasp en sap aan toe, dit maakt het net wat lekkerder. Het hoeft natuurlijk niet, kefir smaakt eigenlijk hetzelfde als karnemelk. Er is ook kefir te koop bij de Turkse supermarkt, maar pas op, deze is vaak gezoet met heel veel suiker en hoewel het dan een ontzettend lekker drankje is, gezond is het dan zeker niet meer.