Fruit

Fruit

Meer dan 90% procent van de Nederlanders eet geen twee stuks fruit per dag! Zonde, aangezien fruit een makkelijke en snelle manier is om vitaminen, vezels en mineralen binnen te krijgen. Het is een gezond en makkelijk tussendoortje en bovenal, lekker! Het eten van fruit wordt in verband gebracht met lagere risico’s op verschillende ziektes. Fruit is gezond in al zijn vormen, het is daarom ook goed om, net als bij groenten, te variëren in soort en kleur. Eet dus niet elke dag een appel en een banaan, maar kies ook eens voor druiven als tussendoortje, blauwe bessen bij het ontbijt of een paar stukjes mango. Eet fruit bij voorkeur niet na de maaltijd, dit kan gaan gisten en zorgen voor een opgezette buik en gas. En eet bij voorkeur je fruit in plaats van het te drinken door te blenden/juicen/persen. Op die manier maak je de vezels in fruit kapot die er juist voor zorgen dat de suikers (fructose) niet zo snel worden opgenomen in je bloed.

Gedroogd fruit is ook redelijk gezond, pas alleen op dat je er niet teveel van eet. De suikers zijn enorm geconcentreerd en zo krijg je teveel calorieën in één keer binnen.

Overdrijf fruit eten niet, 2 stuks per dag is heel gezond, maar bergen fruit eten op een dag is niet goed, je krijgt dan teveel suikers binnen.

Hoe kan je makkelijk meer fruit eten op een dag?:

  • eet op je werk ‘makkelijk’ fruit (appels, bananen, druiven, peren, mandarijnen enz). Fruit wat je moet schillen of erg lekt kan onhandig zijn. Je kan ook schoongemaakt fruit meenemen in een bakje (aardbeien bijvoorbeeld). Eet bij voorkeur fruit met schil en was goed
  • begin al met fruit bij je ontbijt, doe bijvoorbeeld blauwe bessen bij je havermout of op je pannenkoek. Eet je yoghurt met banaan of beleg je volkorencracker met aardbeien
  • Neem als je trek hebt een stuk fruit in plaats van een ander, minder gezond tussendoortje zoals ontbijtkoek of een fruitbiscuit
  • Verwerk fruit in een salade (lunch of maaltijdsalade)
  • Maak zelf een gezonde compote (rabarbercompote met aardbeien bijvoorbeeld) voor bij de avondmaaltijd