Boter of margarine?

Boter of margarine?

De één roept dat je vooral (room)boter moet gebruiken, want dit is puur natuur en bevat geen toevoegingen. De ander beweert dat je margarine en vloeibare oliën moet gebruiken want dit is beter voor cholesterol. Hoe zit het nou en wat is het beste op je volkorenboterham, over je salade en in je wok?

Roomboter is niet ontzettend slecht voor je gezondheid maar plantaardige zachte margarine is wel een gezondere keuze, ondanks door soms wat overbodige toevoegingen. Roomboter bestaat namelijk voor 60% uit verzadigd vet en dit is vet wat je zou moeten vermijden voor je gezondheid. Verzadigde vetten veroorzaken een hoger risico op hart- en vaatziektes, een hoog cholesterol en beroertes. Plantaardige, vloeibare vetten daarentegen doen het omgekeerde en zijn daarom een gezondere keuze. Eigenlijk zijn alle vloeibare vetten een goede keuze en alle harde vetten niet, zo is het makkelijk te onthouden.

Om te bakken kun je dus het beste olijfolie (niet de extra virgine) of een vloeibaar bak- en braadproduct gebruiken. Ook andere oliën zoals zonnebloemolie en lijnzaadolie zijn geschikt om mee te bakken.

Op je boterham smeer je bij voorkeur een zachte margarine. Toevoegingen als plantensterolen (pro activ etc.) zijn overbodig en zelfs gevaarlijk voor mensen die bloeddrukverlagende medicijnen slikken.

Over je salade gebruik je vloeibare producten zoals extra virgine olijfolie, een saus op basis van mayonaise of een vinaigrette.

Voor het maken van sauzen kies je beter voor een basis van plantaardige oliën dan bijvoorbeeld voor kaas, room en crème fraîche.

Kokosolie is ook een harde vetsoort en helaas niet zo gezond als men beweert. Er is tot nu toe geen enkel bewijs gevonden dat kokosolie goed zou zijn voor je gezondheid. Er zit de grootste hoeveelheid verzadigde vetten in van alle vetten in voeding…

Voor je hart- en bloedvaten en je cholesterol en daarom voor je algehele gezondheid is het dus beter om te kiezen voor vetten in vloeibare plantaardige vorm zowel op brood als in de pan.