Antioxidanten

Antioxidanten

 

We denken en worden wijsgemaakt dat antioxidanten gezond zijn, maar is dat wel zo?

Antioxidanten is een verzamelnaam voor vitamines zoals vitamine A, C, vitamine E, mineralen seleen, chroom en zink, maar ook stoffen zoals co-enzym Q10 en bètacaroteen. Ze zouden veroudering kunnen afremmen en de vrije radicalen in ons lichaam bestrijden.

Wat zijn vrije radicalen en waarom moet ze bestreden worden?

Vrije radicalen zijn een restproduct van ons metabolisme, ze komen vrij tijdens onze stofwisseling. Het zijn kleine, hele reactieve moleculen die reageren met eiwitten, DNA en vetten in onze cellen, waardoor deze beschadigd raken. Antioxidanten reageren met deze vrije radicalen en maken ze zo onschadelijk. Het zijn als het ware onze bodyguards die ervoor zorgen dat vrije radicalen niet teveel schade kunnen aanrichten.

Maar, verschillende studies hebben inmiddels aangetoond dat het slikken van antioxidanten schadelijk kan zijn en zelfs het tegenovergestelde doet van wat er op de potjes wordt beloofd. Er wordt zelfs veel onderzoek gedaan naar het verband tussen antioxidanten en het ontstaan en het verloop van kanker.

Waarom is het niet goed om extra antioxidanten te slikken?

Vrije radicalen zijn niet altijd slecht. Ze doen alarmbellen afgaan in onze cellen waardoor deze eiwitten gaan produceren om te schade te herstellen, beter te onderhouden en de vrije radicalen te neutraliseren. Hierdoor worden onze cellen gezonder. Als je antioxidanten inneemt doe je precies het omgekeerde. Je eigen cellen denken dat er toch genoeg antioxidanten zijn en zullen zichzelf minder gaan beschermen, wat zo weer schadelijk is voor onze cellen.

Waar zitten natuurlijke antioxidanten in?

Natuurlijke antioxidanten zijn in overvloed aanwezig in groeten en fruit. Als je dagelijks genoeg groenten eet (meer dan 250 gram) en minstens 2 stuks fruit en daarbij ook zorgt voor genoeg variatie hoef je je geen zorgen te maken dat je te weinig antioxidanten binnen zou krijgen. Daarnaast zitten antioxidanten ook in groene thee, cacao, melkproducten en noten.

Als je een vitaminetekort hebt is het nuttig om dit aan te vullen, maar het zomaar innemen van antioxidanten, omdat het zogenaamd gezond voor je zou zijn, is dus niet verstandig en af te raden.